Siden sidst har vi holdt Annas fødselsdag, Steffen, Prosper og Jackie havde stablet et surprise-party på benene hvor vi var knap 20 mennesker, som gav Anna en ordentlig overraskelse! Vi havde en rigtig dejlig dag og var ude og spise sammen med vores canadiske venner om aftenen. Dagen efter havde fik vi en impulsiv fri/helligdag, da det søndag var Heroday, men da det allerede var en fridag udsendte Paul Kegame lige en pressemeddelelse at mandag var en fridag. Så det nød vi godt af.

Samme fredag tog vi til Gisenyi for at holde workshop om lørdagen, så den weekend gik med at opleve Gisenyi, som virkelig er en dejlig by med smuk natur og en lækker strand. Så vi fik badet i Lake Kivu. Søndag besøgte vi den kirke som en af deltagerne, fra campsne, kommer i, han viste os rundt i byen og vi så bl.a. grænsen til DR Congo.

Dagen efter begyndte vi vores hike mod Kibuye, den første dag gik vi ca. 30 km, her så vi mest bare kaffe plantager og selvfølgelig smuk natur, vi så også den fabrik som leverer sodavand til hele Rwanda.
Vi overnattede i byen Cyimbiri, hvor guesthouset som vi overnattede i var ejet af A.E.B.R og vi fandt ud af at både Prosper og Jackie har boet der. Der var også en A.E.B.R kirke og tilhørende high school.
Dagen efter gik vi ”kun” ca. 20 km. her var der til gengæld både smuk skov og vandfald. Vi så også en lille fisker landsby, som havde et lille marked. Vi overnattede i byen Kinunu, og her fik vi givet vores fødder, ben og resten af kroppen lidt omsorg og afslapning, der blev nusset om vablerne og spillet lidt kortspil.
Her efter drog vi videre men da vi havde vandret en times tid, faldt Anna på vej ned at et bjerg og forstuvede sin ankel, først troede vi ikke det var så slemt og der var heller ikke rigtig nogen i nærheden der kunne hjælpe. Så vi gik videre tempoet var dog blevet langsommere og Steffen fandt hurtigt en stav, som en venlig rwander snittede til, dette hjalp meget og vi fortsatte med godt humør!
Vi spiste frokost i skyggen af et træ, ved en ”coffee washing station”, som er stedet hvor bønnerne kommer hen, bliver vasket, pillet, tørret og til sidst ristet. Her så vi på deres arbejde og snakkede lidt med nogle af de lokale. Senere fik vi et regnskyl, som gjorde at resten af vejen var meget mudret. Så da vi endelig ankom til guesthouset, som lå på toppen af et bjerg, kl. 18.30, var vi meget mudret, trætte, sultne. Humøret steg da vi kom der til, undervejs op af bakke havde det nået et lav punkt, specielt for den nu handicappede Anna. Vi gik ca. 30 km den dag.
Dagen efter havde ejeren af guesthouset bestilt moto’er så vi blev transporteret til Kibuye, hvor vi i et par timer lejede turister, hvor vi så sejlede ud og så Amahoro Island, en meget idyllisk ø i Lake Kivu. Her efter tog vi tilbage til Kigali, hvor Anna tog direkte på hospitalet og fik af vide at det ikke bare var en mild forstuvning, men beskadiget sener og ledbånd. Så den skulle holdes lidt i ro.
Vi er glade for at vi tog på Hiken, som endte med at være på ca. 80 km., også selvom den endte som den gjorde, da vi virkelig har set hvordan det er på landet i Rwanda, hvordan største delen af befolkningen lever og vi fik virkelig også oplevet den ufattelig smukke og vilde natur, med bjerge, vandfald, å’er og søen med ved siden af os største delen af tiden.

Men nu er vi tilbage på kontoret og vi er i gang med at planlægge en bid af 2015 studieturen, det bliver godt!

På fredag og lørdag holdes de sidste worshops og lige fortiden er vi rigtig rundt for at besøge venner inden vi jo om mindre end 2 uger rejser fra det smukke Rwanda.

Mange hilsner fra os i Rwanda